Jari Pedih Kerana Cili

/
0 Comments


Apa tu pijar? Pijar ialah rasa pedih kepanasan selepas pegang cili. Sebelum ni memang takda masalah ni tapi bila dah besar pula nak jadi. Setiap kali selepas pegang cili memang jari aku akan pedih. Biasanya ambil masa beberapa jam nak pulih. Ingat cili padi saja, aku pegang cili yang warna merah pun jadi juga. Dah la aku fans cili padi, tak boleh potong cili dah lepas ni. 
Aku tulis post ni pun selepas terkena lagi pijar masa tolong kakak potong cili merah. Pijar cili merah kurang pedih dari cili padi.

Petua dari ibu bapa:
Rendam jari dalam air asam jawa. Rasa agak selesa sebab sejuk ja bila rendam jari, tapi nanti air asam jawa tu rasa macam panas. Tapi cara ni tak berkesan untuk aku.

Petua dari google:
Rendam jari dalam air garam. Alhamdulillah, memang hilang.



You may also like

No comments:

About